Netbeheerder Stedin wil consumenten stimuleren energie te gebruiken als de zon schijnt of de wind waait. Want op die momenten is er veel energie beschikbaar, die anders wordt terug geleverd aan het net. Met alle bijbehorende technische problemen.
Daarom plaatsten we voor Stedin in het hart van Rotterdam een Zonnerette: een wasserette die volledig draait op zonne-energie. Consumenten konden een week lang gratis deze Zonnerette gebruiken om hun vieze kleding te wassen.
De boodschap aan het publiek: ‘gebruik de duurzaam opgewekte energie als het er is’. Een heldere boodschap voor consumenten, maar voor journalisten ontbrak nog de maatschappelijke urgentie.
Daarom kozen we richting media voor de insteek: ‘alleen samen voorkomen we piekbelasting op het stroomnet’ met als concreet handelingsperspectief: ‘doe de was als de zon schijnt’.
Tientallen journalisten en fotografen kwamen naar de media kick-off of berichtten erover. Alle media-aandacht die we genereerden bereikte een PR-waarde van € 782.909,- en een ROI van ruim 20.